Kontakt

Har du spørgsmål? Udfyld formularen nedenfor og vi vil kontakte dig så snart vi kan!

Eller giv os et kald

Pål Janson, Sales Manager,  Project Services
Pål Janson Sales Manager, Project Services E-mailpal.janson@symetri.com Telefon+46 70 603 48 13
Henrik Munk Madsen, Business Area Manager AEC
Henrik Munk Madsen Business Area Manager AEC E-mailhenrik.munk.madsen@symetri.com Telefon+45 40 52 20 52

Wingårdh Arkitektkontor optimerer projekteringen af SEB's nye kontorbyggeri med BIMeye

I forbindelse med opførelsen af SEB's nye kontorbyggeri i Solna i Sverige har Wingårdh Arkitektkontor fået til opgave at projektere indretningen. Som et led i dette projekt har man valgt at bruge appen BIMeye Interior Manager.

Projektet er både avanceret og omfattende, og for at kunne håndtere indretningen så struktureret som muligt måtte Wingårdh finde en ny måde at arbejde på og IT-løsninger, der understøttede dette. At håndtere en opgave af denne type på den traditionelle måde med f.eks. 2D-tegning i AutoCAD, hvor man er nødt til at specificere, beskrive og rapportere indretningen i programmer som Excel og Word, ville være både udfordrende og tidskrævende. Det ville også være forbundet med stor risiko og mulige fejlmargener. Efter at have undersøgt forskellige systemer valgte Wingårdh BIMeye og appen Interior Manager. Samtidig gik man over til at projektere i Revit.

 

Automatisk overgang fra AutoCAD til Revit

Hos Wingårdh var man allerede gået i gang med at tegne indretningsplaner i 2D i AutoCAD. For at undgå, at arkitekterne skulle tegne det hele om igen i Revit, hjalp Symetris konsulenter med at udvikle funktioner, der konverterede hele projektet. Ved at eksportere og omarbejde al indretning til Revit-objekter kunne man generere nye indretningsmodeller i Revit helt automatisk, hvilket sparede mange timers manuelt arbejde.

Symetri har spillet en vigtig rolle i forbindelse med implementeringen af de nye arbejdsmetoder med Revit og BIMeye hos Wingårdh. Ud over at udvikle tilpassede programfunktioner til effektiv konvertering har man også hjulpet med at udvikle kompetencer, ligesom man har deltaget i diskussioner om metodik.

At arbejde med indretningsprojektering i en beskrivende databaseløsning som BIMeye er ifølge arkitekterne uhyre effektivt, både når det gælder den interne håndtering, når man f.eks. søger efter oplysninger eller filtrerer, beskriver og rapporterer oplysninger, og når det gælder samarbejde med leverandører. Wingårdh har i samarbejde med en af leverandørerne, Input Interiör, udviklet en metode, der forenkler den interne udveksling af oplysninger mellem de to firmaer. Metoden giver Input Interiör adgang til digitale produktlister og planmodeller, så de kanbruge dem i deres egne processer i forbindelse med bl.a. budgettering, bestilling og planlægning af levering.

 

Björn Nilsson, arkitekt hos Wingårdhs Arkitekter, fortæller om valget af BIMeye:

”Vi indså ret hurtigt, at vi ville være nødt til at afprøve helt nye arbejdsmetoder, hvis vi i det hele taget skulle kunne klare et projekt af denne størrelse. Det giver os et bedre overblik at arbejde objektbaseret i planmodellerne med produktbeskrivelser i en fritstående database, og vi kan bedre styre projektet. Samtidig er det blevet meget nemmere at håndtere beskrivelser med BIMeye. Nu slipper vi for at levere flere forskellige lister og tegninger – det eneste, der kræves, er en Excel-fil til produkterne samt digitale planmodeller. Med dette digitale materiale som udgangspunkt kan Input Interiör selv sortere oplysninger og supplere med det nødvendige, hvorefter de nemt kan udvælge de lister og tegninger, de skal bruge.”

 

Læs mere om Interior Manager

Læs mere om Wingårdhs på BIMeye

Pål Janson, Sales Manager, Project Services
Pål Janson Sales Manager, Project Services E-mailpal.janson@symetri.com Telefon+46 70 603 48 13
Henrik Munk Madsen, Business Area Manager AEC
Henrik Munk Madsen Business Area Manager AEC E-mailhmm@symetri.dk Telefon+45 40 52 20 52